Månadsbrev april 2023

För en dryg vecka sedan hölls kretsstämman för Roslagskretsen med 38 deltagare på Färsna gård. Vi fick inledningsvis njuta av bilder som naturfotograf Leif Gustavsson tagit och Leif själv var på plats och berättade om hur och ibland var de fantastiska bilderna togs. Efter bildvisningen vidtog kretsstämman och Kristina Mattsson höll i klubban. Verksamheten presenterades och här tål att förtydligas att vår representation för året inte lyftes tydligt nog. Under 2022 och även nu 2023 och några år framåt, sitter Rolf Embro och Lena Franzén i Naturvårdsstiftelsens styrelse som ordinarie respektive ersättare. I Ängsö skötselråd representeras vi av Kjell Färnkvist. Ekonomin godkändes av stämman och en ny styrelse, nya revisorer och en delvis ny valberedning valdes. Till ordförande för en tid av ett år valdes Ola Nordstrand, till ledamöter valdes Per Bengtson, Victoria Janson och Stefan Thörnsten för en tid av två år. Ett fyllnadsval gjordes och här blev Jana Weiss vald till ledamot för en tid av ett år.  Kvar sedan tidigare är Lena Franzén och Åsa Mikko. Till suppleanter för ett år valdes Hannes Tollbring och Kalle Guettler. Till revisorer för ett år valdes Dan Johansson och Lars Borgersen och som revisorsuppleant valdes Kai Larsson. Valberedningen decimerades med en person när Kajsa Mähl Dufbäck valde att kliv av efter flera år som sammankallande och kvarstår gör Agneta Wahlström. Vi tar gärna emot fler namn till valberedningen så hör av dig till Ola Nordstrand på e-post olanordstrand57@gmail.com om du kan tänka dig att hjälpa Agneta med arbetet i valberedningen – tack! Efter val och avtackningar avslutades kretsstämman 2023.

Närmast i programväg kommer ett arrangemang nu i mars och några till i april…

Ons 29/3: Återbruksworkshop
Här får du tips och möjlighet att testa återanvändning av sådant du annars skulle ha slängt. Annika Ekström är konstnär och har arbetat länge med återbruk och pedagogik för hållbar utveckling. Hon inleder med att visa hur olika material kan användas till återbruk, och visar hur kläder och föremål kan lagas, ändras och göras om. Sedan får vi möjlighet att själva arbeta och
pröva återbrukets möjligheter. Plats: Aktivitetshuset Magasinet i Norrtälje, Baldersgatan 14, vid Rodengymnasiet). Tid: 19.00–21.00. Fika finns att köpa. Begränsat deltagarantal, anmäl dig till Per Bengtson, per@gronide.se

Lör 1/4: Naturstäda Norrtälje
Vi plockar skräp och upptäcker naturen på nära håll tillsammans med 2020 års Naturvårdspristagare Stellan Armandsson. Vi samlas klockan 10.00 vid Willys på Knutby torg. Gummistövlar är ett måste och i övrigt kläder efter väder, handskar som tål väta och smuts. Picnic-påse sponsras av Rådmansö Bageri och Norrtelje Musteri. Vi håller på som längst till klockan 14.00. Anmälan till Ola
Nordstrand på olanordstrand57@gmail.com eller på telefon 073 586 22 49.

Sön 16/4: Duka för biologisk mångfald i din trädgård
Kom till Färsna gård mellan kl. 11–15 och låt dig inspireras!
• Hur kan man skapa en bit ängsmark i sin trädgård?
• Hur kan man se till att det finns boplatser för våra viktiga pollinatörer?
• Hur bygger man en fågelholk för att minska fåglarnas bostadsbrist?
• Hur fagar man? Vi visar och förklarar.
Vi kommer hjälpa er med råd och tips. Det kommer att finnas en tipspromenad med frågor på temat. Alla barn får pröva på att borra hål i kubbar för att skapa boplatser till våra pollinatörer. Vi bygger fågelholkar för mes och stare. Vi fagar Biparksängen, där får ni gärna bidra med lite hjälp. Varmt välkomna önskar Ängsgruppen.

Lör 22/4: Underbara arter i Kolarmoraskogen
Kolarmoraskogen ligger väster om Hallstavik och är ett naturreservat som hyser ovanligt många rara arter av mossor, lavar och svampar. Under ledning av Kristoffer Stighäll så tittar vi närmare på några av dem och lär oss om vad de berättar om skogen. Ta med rejäla skor, oömma kläder, fika och något att sitta på, och gärna en lupp om du har. Ca 10.00–14:00. Vi samåker
om det går. Anmälan och info om samlingsplatser, kontakta Per Bengtson, per@gronide.se, 0709-468851.

Sön 23/4: Fiskvandring i Norsjöbäckens våtmark
En favorit i repris när Micael Söderman från Sportfiskarna guidar oss på en av kommunens största och nyanlagda s k periodiska våtmarker (en översvämningsvåtmark) som Sportfiskarna tillsammans med markägare började att anlägga för tre år sedan. Vi tittar på våtmarkens simmande och flygande invånare och de grävda dammarnas groddjur och skalbaggar samt att vi får se vandrande abborre och säkert också lekande gädda. Våtmarken är på ca 4,5 ha och ligger mellan Norsviken och Norsjön i Gryta intill
Rörviksvägen. Samling på plats kl 9.00 med matsäck, stövlar och kläder efter väder. Anmälan till Ola Nordstrand påolanordstrand57@gmail.com eller 073 586 22 49. Vid anmälan kan du ange om du behöver samåka till guidningen.

Vi är även inbjudna till ett arrangemang som tyvärr krockar med fiskvandringen den 23 april – se bifogad inbjudan här!

Varmt välkomna till våra arrangemang och OBS att det är fortsatt klimatträffar på Stora torget på lördagar kl 11.30-13.00!