Vårkänslor med Naturskyddsföreningen

Vårprogrammet inleddes med kretsstämma (årsmöte) för Naturskyddsföreningen Roslagen den 15 mars. Förutom sedvanliga mötesförhandlingar så fick vi se fantastiskt fina naturbilder och höra naturfotograf Leif Gustavsson berätta om hur de kom till. Det var många timmar i tält och vindskydd som låg bakom de fina bilderna. Hela 38 medlemmar hade hörsammat inbjudan så det blev trångt i nedre salen i mangårdshuset på Färsna gård, men en lyckad och trevlig kväll.

Nästa aktivitet utspelade sig en vardagskväll med drygt 20 deltagare. Det blev en kreativ kväll i Allaktivitetshuset Magasinet, mötesplatsen där rörelse möter kreativitet för alla som är 15 år och äldre, onsdagen den 29 mars. Den som höll ihop den här spännande aktiviteten var Annika Ekström. Hon är konstnär och har länge arbetat med återbruk och pedagogik för hållbar utveckling, kort sagt en mycket inspirerande person med ett enormt kunnande och erfarenhet. Det var lite utmanande att komma igång för en del men de flesta pysslade ihop något och det kändes helt fantastiskt att ha miljöinriktade hantverksträffar så här.

Det som numera är mer regel än undantag är våra skräpplockardagar med Stellan Armandsson. Årets första upplaga kunde kanske uppfattas som ett aprilskämt då plockningen genomfördes den 1 april då snön delvis låg djup. Men skräp fanns det och mer lär det bli när all snö smält undan – det som göms i snö… Efter några timmars plockande runt Knutby torg och de närliggande kvarteren satt det fint med fika från Rådmansö Bageri och Norrtelje Musteri och sedan återstod bara sortering av allt skräp som hittats under dagen. Några nya inslag som inte finns med i vårt program är att Naturskyddsföreningen bjuder in till skräpplockarkvällar på Borgmästarholmen med efterföljande grillning för alla åldrar. Kvällarna är 16 maj, 12 juni och 21 augusti och till junikvällen hoppas vi att få dit någon ornitolog som kan hjälpa oss att identifiera några av de sångare (fåglar alltså) som brukar vara igång ungefär då.

Söndagen den 16 april strålade vårsolen från en klarblå himmel när vi dukade upp för den biologiska mångfalden på Färsna gård. En dag för inspiration var det tänkt och det blev det också. De besökande fick råd och tips om hur man kan skapa en bit ängsmark i sin trädgård, hur våra vänner pollinatörerna kan hitta sig en boplats, hur man bygger fågelholkar för fåglar i olika storlekar och med olika krav och sist men inte minst hur man fagar en äng och rullar fröbollar. Det var full aktivitet i flera timmar och gården kryllade av vårystra höns och alla besökare fick träffa lamm, kaniner, getter, grisar, hästar, katter m m och när orken tröt gick det bra att fylla på energin med mat eller godsaker på systrarna Matjords kafé. Att Färsna gård är en riktig oas i stadsmiljön kunde vi konstatera denna härliga, aktiva vårdag.

———————————————————————————————————-

Foto: PB = Per Bengtson