Från ord till handling – Roslagens klimatvecka 21–29 oktober

Den 24 oktober fyller FN 78 år. När utsläppen av växthusgaser orsakar allt värre översvämningar, värmeböljor, smältande isar och skogsbränder, ger oss FN:s klimatpanel IPCC kunskap om läget baserat på tiotusentals vetenskapliga rapporter. De ger råd till all världens beslutsfattare hur de kan säkra framtiden för länder och folk. Alla vuxna måste göra vad vi kan för att leva och konsumera hållbart. Men samhällets framtid vilar på samhällets beslutsfattare. Här i Norrtälje ligger ett tungt ansvar på politikerna i kommunfullmäktige.

I höst tar Roslagens klimatgrupp (Naturskyddsföreningen) initiativ till olika evenemang i Norrtälje kommun som rör klimat och hållbarhet. De arrangeras av olika aktörer. Här är en lista på händelser under klimatveckan. Den kan komma att växa!

Tisdag 17 oktober – klimatveckans upptakt

* Stadsbiblioteket kl. 18.15 – 19.30: ”Härlig är jorden – om fjällen, vädret och allt det som ännu inte gått förlorat.”  Författarbesök av Mats Söderlund. Föranmälan Anette Grinde, 0708905731 / info@roslagensbokhandel.se. Arr: Roslagens bokhandel vid Lilla Torget i Norrtälje, Stadsbiblioteket, Naturskyddsföreningen Roslagen.

Lördag 21 oktober

* Norrtälje kyrka kl. 11.30: Lotuna Stämband framför ”Gröna dungar och blåa hav – folkmusik för en hoppfull framtid”. Arr: Norrtälje-Malsta församling.

* Väddö kyrka kl. 16 klimatgudstjänst: ”Mässa med hela skapelsen” med musik av Sofia Svensson. Körer, musiker och solister. Arr: Väddö församling.

Måndag 23 oktober

* Café Chocolate i Rimbo kl. 15: Sånger om naturen och klimatet med Spillkråkorna. Arr: Naturskyddsföreningen Roslagen i samarbete med Café Chocolate.

* Biblioteket i Hallstavik kl. 19: ”Skogen vi ärvde”. Författarbesök med Maciej Zaremba. Arr: Naturskyddsföreningen Roslagen och Hallstaviks bibliotek med stöd av Inspiration Roslagen.

Tisdag 24 oktober

* Stadsbiblioteket kl. 18.30 i Alf Olsson-rummet: Författaren och professorn emeritus Staffan Læstadius om klimatförändringarna och den nödvändiga omställningen. Arr: Norrtälje FN-förening i samarbete med Naturskyddsföreningen Roslagen, Sensus och Norrtälje stadsbibliotek.

Onsdag 25 oktober

* Folkets Hus i Hallstavik kl. 12–15: Lunch, film och samtal för 63-plussare om skog och hållbart skogsbruk. Kalle Güettler från Roslagens klimatgrupp visar SVT-dokumentären ”Att hugga skogen och ändå ha den kvar”, ca 15 min. Arr: ABF i samarbete med Folkets Hus.

* Pythagoras, Norrtälje kl. 16–20: ”Gammalt blir som nytt” – reparationskafé. Se vidare Pythagoras hemsida. Arr: Pythagoras industrimuseum.

* Folkets Hus stora sal, Norrtälje kl. 18–20: Politikerutfrågning med förhoppningsvis alla partier i kommunfullmäktige, publikfrågor. (18–18.45 Presentation av politiska program för att klimatsäkra kommunen och minska utsläppen av växthusgaser. 18.45–19 kaffe. 19–20 publikfrågor och diskussion.) Arr: Naturskyddsföreningen Roslagen i samarbete med ABF och Folkets Hus Norrtälje.

Torsdag 26 oktober

* Hallstaviks Folkets Hus (Bio Rosen), 18.30–20.15: Dialogmöte om framtidens hållbara skogsbruk. Panelsamtal, publikfrågor. Medverkande Carl Wale, skogsägare i Bergshamra, Jeanette Eggers, forskare SLU, Helene Andersson, Holmen Skog. Moderator Per Bengtsson, Naturskyddsföreningen Roslagen. Arr: Naturskyddsföreningen Roslagen med stöd av Inspiration Roslagen.

Fredag 27 oktober

* Aktivitetshuset Magasinet (vid Rodengymnasiet) kl. 16–20: Vernissage för fotoutställning på tema klimat. Lämna in eller skicka ditt foto till magasinet@norrtalje.se senast den 24/10. Fototävling: bästa bilden / tolkningen av temat utses av jury.  Arr: Magasinet, att. Victoria Janson 0176-711 61.

* I Magasinet ordnas en workshop kl. 17.40–19: ”Norrtälje Klimatfullmäktige – en övning i medborgarförslag”. Inspirerade av Magasinets klimatfotoutställning tar deltagarna fram klimatförslag för Norrtälje (s.k. e-förslag, se kommunens hemsida). Arr: Magasinet och Klimatriksdagen.

Lördag 28 oktober

*  Rodens Ullbruk, nytt spinneri i Norrtälje, satsar på att tillvarata den lokala ullen och förädla den till garn. Visning av spinneriet kl. 11.00 och 14.00. Bokning senast 27 oktober till  info@rodensullbruk.se Vilhelm Mobergs gata 17, Norrtälje. Arr: Rodens Ullbruk.

* Återbruksverkstad kl. 10-12 och 13–15 för alla åldrar i lokal ”Lagårn” på Färsna med Annika Ekström, konstnär på Cajsa Wargs återbruk i Edsbro. (Minderåriga barn endast i vuxens sällskap.) Arr: Annika Ekström i samarbete med Naturskyddsföreningen Roslagen och Norrtälje Naturcentrum. Systrarna Matjords kafé håller öppet och där kan man fika eller äta lunch under dagen.

* Norrtälje Folkets Hus kl. 18–20: ”Moder jord – för god att kolsyra” – musikalisk stå-upp-föreställning med Povel Ramels Karamellodikt-pristagare Staffan Lindberg. Arr: Naturskyddsföreningen Roslagen i samarbete med ABF och Norrtälje FN-förening.

Söndag 29 oktober

* Mariagården kl 12.15: Fika och prat om pilgrimsvandringar för klimatet med Anna Humlesjö Marklund och Per Zethelius. De leder en liten vandring 13.00 – 14.30. Arr: Norrtälje-Malsta församling.