En kort oktoberresumé från Naturskyddsföreningen

Lördagen den 7 oktober var det återigen dags för en numera traditionstyngd aktivitet – Skräpplockning med 2020 års Naturvårdspristagare Stellan Armandsson. Siktet var denna gång inställt på ett vattendrag i anslutning till butikerna vid Knutby torg.
Det blev en mycket god skörd, om man kan säga så, för de sju personer som plockade skräp. Där fanns massor av plast, metall, glas, frigolit, ölburkar, CD-skivor, kläder, sängkläder och ospecificerat skrot. Kanske rekord med upp till tio säckar på lite drygt två timmar. Det gjordes DVD-fynd i en tjuvgömma som övergivits. Även runt återvinningsstationen var det gott om skräp, bakom en fin fasad med ett litet staket och en välansad häck. Men med mängder av sådant som inte skulle finnas i jorden.
I en välförtjänt paus blev det smörgås och kakor från Rådmansö Bageri och must från Norrtelje Musteri, under en strålande sol.
Ett drygt 60-tal förväntansfulla satt bänkade i den nedre salen på  Stadsbiblioteket i Norrtälje tisdagen den 17 oktober för att ta del av ett föredrag med författaren Mats Söderlund. Föredraget byggde på boken Härlig är jorden – om fjällen, vädret och allt det som ännu inte har gått förlorat.

Mats berättade med stor inlevelse om boken, som är en kärleksförklaring till de ekosystem som nu hotas av av förödelse. Samtidigt var det en engagerande plädering för allt det vi ännu inte förlorat. Föredraget kretsade till stor del kring de norrländska skogarna som blir färre och mindre på grund av de stora ytor som kalhuggs och det naggas mer och mer av de fåtal kvadratkilometer naturskog som finns kvar.
De som tagit sig till stadsbiblioteket denna mörka oktoberkväll fick med sig såväl sorg som hopp efter en gripande föreläsning av Mats. Detta föredrag var ett samarbete mellan Roslagens Bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje, biblioteken i Norrtälje och Naturskyddsföreningen Roslagen. Fler samarbeten och föredrag på Stadsbiblioteket är att vänta efter årsskiftet.