Från Det levande… – föredrag på stadsbiblioteket 1 februari

Ett arrangemang som hängde lite mellan höst- och vårprogrammet för Naturskyddsföreningen Roslagen, genomfördes torsdagen den 1 februari på stadsbiblioteket i Norrtälje. Det var dags för ett fjärde författarbesök på mindre än ett år i samarbetet mellan biblioteken i Norrtälje, Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje och Naturskyddsföreningen Roslagen.
Bibl 1 feb 2024

Ann-Helen Meyer von Bremen och Gunnar Rundgren var på besök för att hålla ett föredrag utifrån sin bok Det levande – Om den gränslösa relationen mellan naturen och människan. Föredraget hade lockat lite drygt 80 deltagare och det var Per Bengtson från Naturskyddsföreningen Roslagen som höll ihop det hela med bravur, iklädd bland annat kulturkavajen.
Bibl 1 feb 2024

Vad handlade då föredraget om och vad handlar boken om? Enligt Adlibris utmanar Ann-Helen Meyer von Bremen och Gunnar Rundgren vår syn på naturen i boken. Under föredraget utgick de från sin gård Sunnansjö och gjorde sedan ett svep över Sverige och även internationella nedslag. De skildrade samarbetet som pågår i naturen, med människan som en del och menade att det finns en möjlighet, för att inte säga en nödvändighet, att återigen bli ett med naturen.