Fågelholksbygge och Kretsstämma.

Vårprogrammet för Naturskyddsföreningen Roslagen inleddes med holkbygge i Rodenkyrkans lokaler den 9 mars. Tio stycken äldre och yngre förmågor hade hörsammat inbjudan i föreningens vårprogram, som sträcker sig ända in i hösten, och kom till Rodenkyrkan för att snickra holkar så att det stod härliga till. Professionell hjälp fick de av snickaren Tomas Nyström och det producerades holkar för såväl mindre som större fåglar. Förhoppningen är att holkarna ska komma till glädje för fåglar runt om i kommunen, där det redan är fullt upp med bobyggandei buskar, snår och trädkronor.
Nästa aktivitet var föreningens årsmöte/kretsstämma, som ägde rum i Lagår’n på Färsna gård. Kvällen inleddes med ett föredrag av Fredrik Loberg som utifrån sin bok Planetskötarna berättade om sin Sverigeresa. Han fick uppleva intressanta och spännande samtal samt förfärande beskrivningar om hur klimatförändringarna påverkat vårt avlånga land. I fikapausen som följde kunde den som ville köpa böckerna Samhällsbyggarna eller Planetskötarna av Fredrik samt njuta av goda kanel- och kardemummabullar från Systrarna Matjord.
Stämmoförhandlingarna tog vid och bland annat följde en presentation av den fylliga verksamheten som varit under 2023, kommande verksamhet samt val av styrelse, revisorer och valberedning.
Nu ser vi våren an med många och spännande aktiviteter i programmet för Naturskyddsföreningen Roslagen. Vi hoppas att många vill vara med och upptäcka nya platser runt om i kommunen och passa på att ströva i vårt nya naturreservat utifrån oasen Färsna gård.
————————————————————————————————–
Foto: Victoria Janson