Från klimatveckan med Naturskyddsföreningen

Klimatveckan inleddes den 21 oktober med två programinslag – ”Gröna dungar och blåa hav – folkmusik för en hoppfull framtid”, med Lotuna Stämband. Ett 90-tal besökare hade tagit sig till Norrtälje kyrka för att njuta av skön musik och sång. Senare samma dag arrangerades ”Mässa med hela skapelsen” med musik av Sofia Svensson samt körer, musiker och solister i Väddö kyrka.

Med tanke på att det var två inledande arrangemang i kyrkor blev det följaktligen vilodag på söndagen. Som kompensation var det två arrangemang på måndagen. Skönsång om naturen och klimatet bjöds vi på av Spillkråkorna på Café Chocolate i Rimbo innan det bar av mot Hallstavik och biblioteket. På plats fanns moderator Kalle Güettler och författaren Maciej Zaremba för att samtala utifrån boken “Skogen vi ärvde – en kriminalhistoria”. Inspiration Roslagen backade upp detta arrangemang liksom övriga aktiviteter i Hallstavik under veckan.

FN-dagen den 24 oktober uppmärksammades med ett besök av författaren och professor emeritus Staffan Læstadius på stadsbiblioteket i Norrtälje. Norrtälje FN-Förening bjöd in till detta arrangemang tillsammans med Naturskyddsföreningen Roslagen, Sensus och Norrtälje stadsbibliotek. Självklart var klimatförändringarna och den nödvändiga omställningen i fokus. Veckan rullade på och onsdagen bjöd på tre arrangemang. På dagen var det lunch, film och samtal om skog och hållbart för 63-plussare i Folkets Hus i Hallstavik. Eftermiddagen bjöd på “Gammalt blir som nytt” – reparationskafé på Phytagoras industrimuseum och på kvällen var det politkerutfrågning i Folkets Hus i Norrtälje. Vi skulle då få veta mer om politiska förslag för att klimatsäkra kommunen och minska utsläppen av växthusgaser.

På torsdagen var vi åter i Folkets Hus i Hallstavik för dialogmöte om framtidens hållbara skogsbruk. Med van hand höll Per Bengtson i mötet men krånglande teknik och sena återbud från tänkta medverkande satte käppar i hjulen. Trots detta blev det en givande kväll för de som var på plats. Fredagen bjöd på vernissage för fotoutställningen på tema klimat i aktivitetshuset Magasinet och senare på samma plats en workshop på temat “Norrtälje Klimatfullmäktige – en övning i medborgarförslag”. Magasinet och Klimatriksdagen höll ihop denna kreativa dag.

Klimatveckan närmade sig slutet och helgen tog vid. På lördagen slog Rodens Ullbruk upp portarna för att visa och tipsa om hur vi tar tillvara den lokala ullen. Parallellt med detta var det återbruksverkstad på Färsna gård med konstnären Annika Ekström. Systrarna Matjord höll caféet öppet under dagen och Norrtälje Naturcentrum var med och arrangerade. På kvällen var det  ”Moder jord – för god att kolsyra” – musikalisk stå-upp-föreställning med Povel Ramels Karamellodikt-pristagare Staffan Lindberg. Naturskyddsföreningen Roslagen arrangerade i samarbete med ABF och Norrtälje FN-förening. Klimatveckan avslutades som den inleddes, med kyrkligt tema. På söndagen var det fika och samtal om pilgrimsvandringar för klimatet i Mariagården vid Norrtälje kyrka med Anna Humlesjö och Per Zethelius, och som final en liten vandring.

Utvärderingen får utvisa om det blir en upprepning 2024. Det vi lovat och lovar är att det kommer att bli en politikerutfrågning om klimatet under sen vår eller tidig höst, beroende på hur mycket energi det finns kvar hos våra politiker efter valrörelsen inför det stundande EU-parlamentvalet i juni. Innan dess bjuder vi på föredrag på stadsbiblioteket den 1 februari. Håll utkik efter inbjudan på bibliotekets hemsida och kom ihåg att anmäla dig.