Säsongsavslutning för Naturskyddsföreningen Roslagen

Den numera traditionstyngda insatsen på Naturstigen i Mälby, Väddö, genomfördes den 18 november 2023. Insatsen denna gång bestod i att röja sly från en nyöppnad stig och att fortsätta slyröjningen runt den torpargrund som klipptes och sågades fram för ett par år sedan. Att bara vara i det natursköna området är en fröjd i sig och att få göra en naturvårdsinsats gjorde känslan ännu bättre.

Med van hand ledde Ronny Carlsson arbetet och vi klippte, kånkade och eldade under några timmar. Vädret var på vår sida med plusgrader och uppehåll. Som vanligt belönades vi med god soppa med tilltugg som Maria fixat till. Vi hoppas på en naturvandring på stigen senare i vår och i höst kommer vi säkert tillbaka för att mota sly och annat.

Några dagar före vårt nästa arrangemang var några representanter från Naturskyddsföreningen med på Färsna gård och fick en fin kväll med inblick i historiska spannmål. Ett mycket uppskattat arrangemang som visade på behovet av odling och brukande av säd och andra livsmedel under tider med snabbt förändrat klimat.

Den 30 november var det filmvisning i Lagår’n på Färsna gård. Inte för korna alltså utan för de som uppmärksammat att vi i Naturskyddsföreningen bjöd på gratis film i den nyinvigda Lagårń. Frågeställningarna inför filmen var flera: Vad kan en person göra för att mota klimatkrisen? Vad kan många tillsammans göra? Vad vill vi lämna efter oss till kommande generationer? Delar av svaren fick vi efter att ha sett filmen Avtryck (Imprint) och därefter fört ett samtal om den.

Filmen var ganska skrämmande om hur vi behandlar vårt jordklot men ingav också hopp när personer i filmen fick uttala sig om lösningar för ett minskat slitage, en minskad konsumtion, självhushållning med mera. Inledningsvis visade vi kortfilmen Towards the sun som gav en tankeställare om skogsbruket.

Den sista aktiviteten för året var Adventsvandring i Rånäs med Rolf Embro den 9 december. Tonvikten låg på skogens kulturarv med ett skogstorp i centrum. Det blev besök på torparnas inägor och utmarker, vi upptäckte spår efter dem så gott det gick i det rikliga snölagret och försökte förstå deras historia de senaste 400 åren. Vi kunde också konstatera att skogen har en roll i den historien fram till nutida stormar och granbarkborrar. En intressant och spännande dag med pulshöjande pulsande i den djupa snön.

Vi från Naturskyddsföreningen Roslagen tackar för året som gått  och hälsar alla välkomna till aktiviteterna under 2024.